donderdag 13 januari 2011

"Een vriendelijk gezicht is het belangrijkst..."

"Een vriendelijk gezicht is het belangrijkst", zo luidt de kop van een artikel op de site van MSN. Ik denk hierover na en geloof dat hier wel een kern van waarheid inzit...Al word er naar mijn idee veel te veel op uiterlijk beoordeeld (maar eerlijk is eerlijk, ik doe het zelf ook), als iemand er 'vriendelijk' uitziet dan heeft diegene toch al gauw een streepje voor. Laten we wel wezen, als het inderdaad waar is wat beweerd wordt dan maak ik ook nog een kans in deze wereld. Ik merk het in de winkel, mijn 'doel',... tja, zo kun je het wel noemen is erna te streven om zelfs bij de meest zuur kijkende klant uiteindelijk een glimlach tevoorschijn te toveren. Ik ben niet trots op mijn werk, als ik hoor wat klasgenoten van vroeger voor carrieres heben geneer ik me er voor. Maar,.... je werk is ook wat je er zelf van maakt en ik kan het echt naar mijn zin hebben door een leuke interactie met een klant, nog veel leuker is het als er meerder mensen zich mee gaan bemoeien en een groot gedeelte van de wachtende klanten zijn of haar steentje bijdraagt in het geheel. Het gebeurd maar zelden dat ik chagerijnig naar huis ga, elke dag is anders en brengt wat nieuws. Aan het einde van de dag heb ik in ieder geval weer een paar mensen blij gemaakt.

Kijk, waar het op neer komt is dat ik me in het bovengenoemde statement wel kan vinden, behalve om herinnerd te worden om mijn, niet zo positieve, uiterlijke kenmerken hoor ik graag dat mensen mij aanspreken als 'die vriendelijke mevrouw'.  Tja,.... 'mevrouw' klinkt dan ook wel weer alsof ik al achter een rollator loop maar is natuurlijk beter dan dat ze minder flateuze opmerkingen gebruiken. Daarnaast heb ik een hekel aan het algemene beeld dat mensen wel eens schijnen te hebben over dikke mensen; onverzorgd en stinkend naar zweet. Geloof me dat ik, bij alles wat me lief is, ten allertijde, alles zal doen wat in mijn macht ligt om NIET te voldoen aan dit beeld. Ik wil gewoon mezelf kunnen zijn, zonder me te moeten verantwoorden waarom ik ben zoals ik ben... 'Een vriendelijk gezicht...' ... ja, dat biedt perspectief, daar kan ik mee leven!

Het artikel stelde overigens niet veel voor en bleek een verkapte reclame te zijn voor een datingssite, de kop ervan zette me echter wel aan het denken, ik bekijk het in een wat groter geheel, spits me niet toe op de datingscene, want laten we eerlijk zijn, we oordelen allemaal, ongeacht of we opzoek zijn naar Prince Charming of niet. Ik,... ach, ik blijf gewoon mijn best doen om elke dag een aantal mensen blij te maken en zal me er zelf niet minder om voelen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten