zondag 12 december 2010

Uitvinders zijn TOP!

De gebroeder Wright vonden in 1903 het eerste vliegtuig uit. Dat meneer Bell en de telefoon iets met elkaar te maken hebben weten de meeste mensen wel. Meneer Louis Braille het brailleschrift bedacht ... ach dat klinkt ook wel logisch ... De boekdrukkunst, da's een moeilijke, want elke Haarlemmer zal vertellen dat dat Laurens Janszoon Coster was, terwijl er ook verhalen verwijzen naar een Duitse drukker, Johannes Gutenberg en er ook nog sprake is van een Vlaming. Beetje dubieus dus... Meneer Elisha Otis,... dat is wel grappig, die ontwierp de lift, al in 1852. Als je in de hedendaagse liften kijkt, en ook bij roltrappen kom je de naam Otis nog steeds tegen... naja, dat vond ik dan wel de moeite van het vermelden waard. Nog meer weetjes: de man die bedacht dat morfine een pijnstillende werking had, vond ook de lucifer uit en toiletpapier werd slechts een kleine twintig jaar eerder uitgevonden dan ketchup (gebroeders Heinz) en Cornflakes (door een Noord-Amerikaanse meneer die Kellog heette) namelijk in 1857. Het is maar waar de prioriteiten van de heren Uitvinders lagen. Maar ja ,.... iedereen zijn ding natuurlijk.

Vrouwen bedachten ook dingen: Jawel,... het koffiefilter. Bedacht door de Duitse Melitta Bentz,... en Melitta is nog steeds een naam die we kennen, denk aan de groene verpakkingen koffiefilters in de supermarkt. Vrouwen waren ook het brein achter o.a. wegwerpluiers, correctie-vloeistof en verder terug in de tijd  het corset en de naaimachine, van Singer, ook een bekende naam al was dit niet de uitvinder maar de fabrikant van  de allereerste machine. Allemaal leuk en aardig maar ehhmmm ... dames Uitvinders, ...gaan we daar de oorlog mee winnen? Vrouwen bedenken maar praktische dingen,... oplossingen om het huishoudelijke werk te vergemakkelijken bijvoorbeeld. Stom verbaasd was ik dat de kaasschaaf bedacht was door een Noorse meneer. Ten eerste is mij altijd vewrteld dat een kaasschaaf zo Nederlands is als klompen en tulpen bijelkaar. Dat was mijn eerste fout. Ten tweede beredeneerde ik dat vrouwen zuiniger waren, en daarom wel met een dergelijke uitvinding zouden komen... fout twee!!

Nu zal de vraag bij jullie ondertussen rijzen hoe ik in godsnaam op dit onderwerp kom. Dat is simpel hoor. Ik bedacht me dat ik dolgelukkig ben met de uitvinding van lycra (Dupond) en de legging, wel in de variatie van onder een jurk of rok, niet het op-zich-zelf-staande kledingstuk. Van daaruit ben ik verder gaan spitten. Dus uitvinders van heden en verleden: jullie zijn TOP!!! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten