zondag 8 mei 2011

My cup(s) of tea

Wakker worden?? Dat is niet zo'n heel groot probleem voor mij, negen van de tien keer ben ik voor de wekker wakker en als het echt problematisch wordt dat doet een halfuurtje fietsen in de vroege ochtend met mijn Ipod op wonderen. Het enige wat ik echt nodig heb s'ochtends is mijn kop thee. Thank god for my cup of tea!!! Wat zou ik zonder moeten?

My cup of tea komt in verschillende varianten, morgenochtend rond de klok van 06.30 bijvoorbeeld is het de sinaasappel-thee-met-een-zoetje-in-een-rood-wit-kartonnen-Perla-bekertje-op-mijn-werk-variant. Van de week bij de kapper was het de veel-te-sterke-in-een-kop-met-schotel-variant... Zo'n kop thee waarbij je je gezicht in de plooi moet houden omdat anders iedereen ziet hoe vies je het vindt. Gelukkig is de inhoud van een kopje-met-een-schotel slechts iets van 150 ml. Vier slokken en je bent er doorheen, dapper blijven glimlachen en in 1 keer achteroverslaan werkt het beste in zo'n geval...

Kop-en-schotel..... Jeez, waar zie je dat nog behalve bij Opa en Oma uit Groningen...? Ik word er altijd een beetje zenuwachtig van. Het kopje begint bij mij al te stuiteren zodra ik het schoteltje vast pak, je kent het wel, ... zo'n onheilspellend geluid van aardewerk dat tegen elkaar aankomt.... Duidelijk niet my cup of tea, met alle respect voor Opa en Oma natuurlijk. Mooie, sierlijk beschilderde kopjes zijn gewoon niet aan mij besteed. Geef mij liever een grote beker van een paar euro bij de Xenos vandaan. Hier in huis wordt thee gedronken uit een Mickey Mouse beker en uit een paarse 'soepkom' met witte stippen. In beide past de inhoud van ongeveer drie Opa-en-Oma-kopjes. Een enkele beker volstaat vaak ook voor een heel dagdeel, en waarom zou je dan moeilijk doen met drie kopjes?!

Bij Paps en Mams drink ik nog steeds thee uit dezelfde beker als toen ik er dertien jaar geleden uit huis vertrok. Jeugdsentiment! Door de jaren heen moet de beker een keer op de grond zijn gevallen want er mist een schilfer aardewerk aan de bovenkant, vlak boven de walvis die erop staat... Ondanks dat staat hij nog steeds in de kast,... inmiddels wel steeds verder naar achteren verbannen, maar ja,... ik kom natuurlijk ook niet dagelijks voor een bakkie langs bij Paps en Mams. Toch grappig om zo een stukje vroeger terug te vinden...

My favorite cup of tea?? Op een stormachtige herfstdag als je de wind om het huis hoort waaien, dan lekker op de bank te kruipen met een goed boek of filmpje, het liefst nog een dekentje over mijn benen en thee in, inderdaad, de paarse-soepkom-met-witte-stippen... Gewone thee met twee zoetjes en melk of kaneelthee.... of rozenbottelthee uit Duitsland, omdat het daar veel goedkoper is dan hier... Of op dagen als vandaag, wanneer de zon al vroeg wakker is,... op blote voeten, in mijn, in de haast aangeschoten, zwarte sweatpants en shirt en met nog warrige haren loop ik dan de tuin in en ga in het hoekje bij de rode Acer zitten. Voor bijna niemand zichtbaar vang ik daar de eerste zonnestraaltjes van de dag op,... en wat die dag ook brengt, het begin ervan is heerlijk... just me and my cup of tea...





1 opmerking:

  1. Heerlijk die grote kommen! Onze mokken zijn ook enorm.
    Ik lag wel in een deuk over die kop en schoteltjes. Moest even denken aan schone schijn. Die engelse serie. De buurvrouw begint ook altijd te shaken als ze de kopjes van mevrouw Bucket vast heeft. :D

    BeantwoordenVerwijderen