donderdag 28 oktober 2010

Over het Fanta-vrouwtje, meneer-met-de-tas en een potje met peren.

31 juli 2010

Voor iedereen die mij niet kent: ik werk bij een grote supermarkt, geen wereldbaan maar de mensen die ik dagelijks zie zijn de moeite waard om dit werk te blijven doen. Niet allemaal,  maar aan het eind van de dag stap ik toch meestal met een goed gevoel op mijn fiets omdat er altijd wel iemand is die ook die dag de moeite waard maakt.

Een paar voorbeelden, het Fanta-vrouwtje is een dame op leeftijd, ik denk ergens in de tachtig. Ooit kwam zij met haar zus in de winkel. Bij het afrekenen kwamen legio snoep en flesjes met Fanta op de band te staan, waarop ik vroeg: "Komen u kleinkinderen op bezoek mevouw?" Dit bleek niet het geval, mevrouw haar zuster was aan het dementeren en ging weer terug naar haar kindertijd, vandaar de hoeveelheid snoep en frisdrank. Pijnlijk foutje voor mij natuurlijk, vragen naar de kleinkinderen en dan horen dat het om een dementerende zus gaat. Dit voorval maakt echter wel dat het Fanta-vrouwtje altijd even bij me langskomt. Ook toen haar zuster net was overleden en ook toen ze van de week vertelde dat het zo eenzaam is in de vakantie periode. Zo aandoenelijk en zo...zielig eigenlijk, heb echt met deze dame te doen.

Meneer-met-de-tas is een echte oude heer, die vol zit met oude wijsheden. Elke keer dat meneer boodschappen komt doen koopt hij een nieuw plastic tasje. De wijsheid-van-de-dag waar meneer gister mee aankwam was:"En glimlach op het gezicht, maakt het leven licht" Heerlijk dat soort mensen en vooral hun visie op de wereld toen zij nog jong(er) waren!

Als laatste het volgende verhaal: Afgelopen herfst had ik het in mijn hoofd gehaald om stoofpeertjes te maken, in de traditie van mijn Oma natuurlijk. Maar net zoals de tomatensoep van Oma, vallen ook haar peertjes niet te immiteren. Ze zijn het of ze zijn het niet, zo simpel is het. Als een oudere dame aan de kassa staat zeg ik dat tegen haar. Dat Oma's de beste peertjes maken. De week daarop word ik uit mijn pauze terug geroepen; Mevrouw heeft een potje met stoof peren voor mij achter gelaten bij de informatiebalie, inclusief haar eigen recept. Het weekend erna .... jawel...rook het hele huis weer naar peertjes en kaneel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten