zaterdag 23 oktober 2010

Over Oma's tomatensoep, gehaktballen met uitjes en de zalmsalade van Paps

Ik heb een lichtelijke tik, okee, ik heb er wel meer dan eentje, en misschien is lichtelijk ook niet helemaal op zijn plaats. Mijn tik is dat ik aan verschillende gerechten een herinnering heb. Dit kan op zich natuurlijk natuurlijk, dat zullen wel maar mensen hebben, maar ik heb overal wel 'iets' mee. Dit gaat verder dan oliebollen die me aan oudejaarsavond doen denken en pepernoten aan Sinterklaas. Sowieso doen pepernoten me niet per definitie aan Sinterklaas denken maar meer nog aan de verjaardag van Vriendje. Rond de verjaardag van Vriendje, begin september liggen de pepernoten net in de winkels. De sport was altijd om het allereerste zakje dan voor zijn verjaardag te geven. Een soort Hollandse Nieuwe.... of zoals de eerste fles Beaujelais...
Bij stoofpeertjes en tomatensoep denk ik aan Oma, maar dan wel specifiek Oma's tomatensoep: een liter tomatensap, een liter water, uien, vermicelli en gehaktballetjes... De beste soep die er is! Bij Mams denk ik aan gehaktballen met uitjes en macaroni old-school-style: macaroni, blokjes ham, salami en boterhamworst, en met een zakje soepgroente en een tomatenprutje erdoor. Spinazieovenschotels, dat is ook van 'thuis' en 'vroeger' . Met aardappelpuree eroverheen en dan even gratineren in de oven. Aardappelpuree doet me ook denken aan Mama van Sep. Dit nichtje had in haar ouderlijk huis een enorme woonkeuken en in de weekenden dat ik daar was stonden we vaak te koken of te bakken. Bij het maken van aardappelpuree haalde zij ooit de mixer al draaiend uit de puree waardoor de klodders puree echt tegen het plafond zaten. Ik bedenk me ook iets over aardappels in de citroen-limonade... Had Mama van Sep misschien een tik met aardappels?? Ik weet het niet... maar oliebollen bakken in diezelfde keuken met de hele familie was ook een echte traditie. Wat hebben we nog meer... de zalmsalade's die Paps kan maken, alleen wil Vriendje niet naast me slapen als ik daar van heb gegeten. De boerenkool van mijn tante uit Leek, de chili-con-carne die Mams altijd maakte op Paps zijn verjaardag, niet dat ik die at, maar het roept wel herinneringen op. Natuurlijk de druiven die we dan als toetje kregen! Warme Chocolademelk doet me denken aan Sinterklaas avond, dan dronken we dat altijd, melk opwarmen in een pannetje... Droste cacao erbij..., het heeft toch meer charme dan zo'n geel pak in de winkel kopen en dan je beker in de magno zetten...  Bij vakantie denk ik aan die ronde, gele citroensnoepjes, zoute stengels en ijs eten op een parkeerplaats en pannenkoeken.....pannenkoeken doen me denken aan Vriendje, want die kan ze in de lucht gooien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten